Madelene Westberg | OP Assistans

Madelene Westberg

 
I vår intervjuserie som vi gör på Facebook så ville vi intervjua en av våra kunder, Madelene Westberg för att se hur hennes vardag ser ut. Madde har tillsammans med sin mamma Maria svarat på frågorna. 
 
Madde, hur ser din vardag ut?
Det beror lite på om det är skoldag eller inte. Måndagar är en ledig dag i alla fall den här terminen, då brukar Madde ha städ och tvättdag, övriga dagar är det skola tre dagar i veckan och då antingen några timmar på förmiddagen eller några timmar på eftermiddagen, ridning i Högbo en gång i veckan och bad på Södertull en gång i veckan. 
 
Men om vi försöker att beskriva en fredag, så ser den ut ungefär såhär. Om inte Madde vaknat redan, så får assistenten gå in och väcka henne strax före 7.00.
Madde får då hjälp av levande stöd att själv gå in till toaletten för toabesök och morgontvätt. Välja passande klädsel inför dagen och få handräckning och hjälp med påklädning och hårborstning.
Madde sitter i sin rullstol när morgonbestyren är avklarad, och rullar in i köket för att få hjälp med frukost. Madde väljer oftast mjuk smörgås med leverpastej serverad i tallrik med varm O´boy på, hon äter med sked och sedan en kopp O´boy att dricka.
Hon får hjälp att plocka fram, men är sedan delaktig i framdukning och tillredningen. Medicinen får hon hjälp med i första tuggan och sedan äter och dricker Madde själv. Tandborstningen efter frukost behöver hon ha hjälp med för att det ska blir rent o fint. Sedan är det dags för ytterkläderna, byta stol till permobil och gå iväg till skolan. På fredagar börjar skolan 8.30 och slutar 10.00. Oftast går Madde hem direkt när skolan är slut och börjar förbereda lunch, tillsammans med sin assistent.
Beroende på om det finns färdigt, behövs tillagas eller något som ska inhandlas blir det lite olika från en gång till annan. Madelene är och ska vara delaktig i kök sysslorna, men behöver hjälp och handräckning med allt. Hon tycker för det mesta om att vara delaktig i matlagningen. Hon behöver också ha hjälp med beredningen av sin mat beroende av vad som serveras, det ska vara lätt att äta och svälja p g a att hon inte tuggar sin mat.
Madde använder sig av sin rullstol i sin lägenhet, eller går med levande stöd som då håller henne bakom när hon går. Vid utomhusvistelse eller i skolan har hon oftast permobilen.
Rollator har hon som används främst för att träna och målet är varje dag för att hålla igång, bibehålla och stärka kroppen, men vanligen blir det ca 5 dagar snitt i veckan av olika anledningar.
Hon behöver då hjälp med att sätta på sina ortoser och speciella skor som ger stadga till fötter och fotleder för att kunna gå med sin rollator. Hon har en inbyggd sits på den, som hon vilar på emellanåt när det blir jobbigt.
En vanlig runda med rollatorn blir ca 200 meter.
Ståstöd skall också hinnas med, detta för att hon ska få sträcka ut sin kropp och belasta i riktig och rätt kroppshållning. Målet är varje dag, men det blir även här lite beroende av hur dagarna ser ut, så vanligen 5 gånger i veckan.
När Madde står i stå-stödet, så måste hon ha sina ortoser och skor för att ge stadga och att det ska bli en så rätt belastning som möjligt.
 
Madde tycker om att lägga pussel, surfa runt på sin ipad, spela sällskapsspel, baka, gå på stan, handla, åka bil, gå på bio, eller titta på film, att gå ut på krogen, eller bowla. Kort o gott hon gillar det mesta. Så eftermiddagen ser vanligen ut på ett sätt som hon själv väljer något av dessa aktiviteter. Toalettbesöken är jämt fördelade över dagen, men Madde säger till vid behov och behöver då hjälp.
Middagen ser ut som lunchen, alltså beroende vad som finns, och vad som behöver tillagas, men behöver även här ha hjälp med sina mediciner.
Madde äter sina måltider tillsammans med sin assistent. Det bästa med fredagar är att man får dricka Coca-Cola och äta glass eller chokladpudding till kvällen framför Tv:n med mysbelysning och tända ljus, och när det blir höst är pricken över i:t att det faktiskt är Idol kl 20.00 på Tv4. Det brukar bli sent i säng på en fredag kväll. När det är dags får Madde hjälp att gå med levande stöd in till toaletten, för att kissa, borsta tänder och klä av sig.
Sedan går Madde in med sitt levande stöt till sängen där apan och nallen väntar. Om det inte tidigare under dagen har gjorts skall även stretchövningarna utföras innan vi säger god natt.
Madde är noga med att lamporna är släckta, persiennen vickad på rätt sätt och dörren ska vara stängd.  
 
Hur ska en bra assistent vara?
Det är inte helt lätt att svara på, men för att försöka beskriva så gott det går, så är det ungefär så här. I Maddes situation blir assistenten lite som en bästa kompis.
Att få var hennes bästa kompis är ett privilegium. Hon är den ärligaste människa jag någonsin känt, den finaste och den renaste med det varmaste hjärta en människa kan ha.
Det som är tråkigt är att många av de människor med renaste hjärtat inte har så många riktiga kompisar, för dom flesta är ju köpta och får lön. Man kanske ska tänka på det någon gång ibland.
För helst av allt har man ju en riktig kompis som alltid finns där, och inte försvinner den dag hon eller han får en ny lön, på ett annat jobb. 
 
Men nu till hur en bra assistent ska vara. Först och främst så får man nog se in i sig själv lite för att kunna spegla och reflektera över vad jag själv skulle vilja, om jag behövde ta hjälp ifrån någon annan person.
Att vara intresserad av en annan människas välbefinnande och kunna erbjuda ett meningsfullt liv i sin vardag. Att ha en empatisk förmåga är viktigt och att ha förmågan att avläsa en annan människa i sitt mående och sina behov.
Att ha framförhållning och kunna planera, ta eget initiativ utan att kliva över en annan människa. Att vara lyhörd på önskemål, förändringar, vad som fungerar och inte fungerar, hur måendet är med synliga och osynliga signaler.
Rädslor och osäkerhet, hur man kan hjälpa att minimera om det behövs, eller att ge styrka när det behövs. Att kunna sätta gränser för vad som är acceptabelt i situationer som kräver detta.
Att kunna bemöta på ett sätt som ger värdighet och integritet mot en annan människa. Att kunna styra in på rätta vägar utan att göra övertramp, Att kunna backa och ge utrymme för egna initiativ och utveckling hos den man hjälper.
Att kunna ge feedback och uppmuntran, sprida glädje och erbjudanden. Att hålla ordning och ha förmågan till eget ansvar. Att kunna samarbeta och vara väl införstådd i sitt uppdrag.
 
Hur kom det sig att du valde OP Assistans som din assistansanordnare?
Vi hade kommunen som assistansanordnare innan, och visste inte om något annat alternativ. Året 2006 när Madde blev 20 år erbjöds ett val av anordnare och vi blev då medveten om att det fanns alternativ.
Vi kände att vi ville ha en förändring och sökte information om de anordnare som fanns tillgängliga och fastnade för just OP Assistans, vilket vi aldrig ångrat vare sig förr eller senare.   
 
Hur tycker du OP Assistans är för dig som kund?
Vi får den hjälp vi behöver och känner oss trygg med OP Assistans som anordnare. 
 
OP Assistans ledord är kunskap, kompetens och helhetssyn, vad betyder ett av våra värdeord Helhetssyn för dig? 
Helhetssyn är ett komplext ord. Det innefattar även kunskap och kompetens. Det är också att ha den drivkraften och viljan som assistent att kunna samla nödvändig information och kunskap på ett professionellt sätt om en annan människas, levnads-historia, sjukdomsbild, förmågor, svårigheter, viljor, intressen, önskemål och behov som ger möjligheten för en annan person att kunna få känna meningsfullhet och delaktighet och att kunna få leva ett gott och värdigt liv.
 
Ett stort TACK Madde för att du ville vara med i vår intervjuserie.