Om oss

OP Assistans
 
Historik
 
OP Assistans AB betyder Ockelbos Personligaste Assistans och företaget grundades av Pernilla Hålén i Ockelbo 1998. Företaget hade då 3 kunder och 7 anställda som alla bodde i Ockelbo kommun. På den tiden hade Pernilla ett litet kontor på 8 kvadrat i sitt eget hem och hon skötte all administration själv. Hon jobbade också extra som personlig assistent hos företagets kunder när det behövdes.
 
Nuläge
 
Idag är OP Assistans en del av Pernilla Hålén Koncernen och drivs av Pernilla tillsammans med maken Ola Hålén. Företaget har tillstånd att bedriva personlig assistans från Inspektionen från vård och omsorg (IVO), innehar F-skattsedel, följer Vårdföretagarnas kollektivavtal, är IfA-godkänd verksamhet och medlem i Vårdföretagarnas bransch personlig assistans.
 
I dagsläget, hösten 2015, har vi 76 kunder, varav 60% bor i Gävle, 17% i Ockelbo, 15% i Sandviken och 8% på andra orter. Samtidigt har vi lite drygt 400 medarbetare som är anställda på hel eller deltid. Sedan slutet av maj 2013 har vi samlat den administrativa personalen på ett och samma kontor i Baltichuset i centrala Gävle. Företaget behåller sitt säte i Ockelbo och kommer även fortsättningsvis att ha möteslokaler på orten.
 
Detta gör vi
 
Vi erbjuder personlig assistans till personer som bor i Gävleborgs län. Våra kunder är berättigade till assistanersättning via försäkringskassan eller personlig assistans genom ett kommunalt LSS-beslut. Kunderna har själva, eller med stöd av sina företrädare, valt att köpa sin assistans av oss i enlighet med den valfrihetsprincip som råder inom gällande lagstiftning.
 
Det här vill vi uppnå
 
Genom att erbjuda en personlig assistans grundad på respekt, kompetens och helhetssyn är vår vision att bidra till att människor med stora funktionsnedsättningar får goda förutsättningar att leva som andra och aktivt delta i samhällslivet.
 
Målet är att företagets tjänster ska hålla hög kvalitet med avstamp i kundernas behov och önskemål samtidigt som våra medarbetare ska trivas och må bra.
 
Vi strävar efter en personlig och nära kontakt med våra kunder och medarbetare. Tillgänglighet är något vi värderar högt.
 
Vi vill dessutom vara ett föredöme i branschen och hela tiden sträva efter att ligga i framkant. Genom att göra det hoppas vi också kunna inspirera andra aktörer att förbättra sina verksamheter.